Antwoorden op je vragen over 360 graden virtuele tours
Álle ins en outs van 360 graden virtuele tours op één pagina is misschien wat veel gevraagd, maar we doen een poging. We hebben navraag gedaan én het Internet afgespeurd naar welke vragen er leven bij mensen die zich oriënteren op het laten maken van een virtuele tour. Mogelijk ben jij zo iemand. Dan hopen we dat we je hiermee meer kennis kunnen bijbrengen over dit prachtige en nuttige interactieve medium.
Wat is een wervende virtuele tour?
Een virtuele tour is een digitale presentatie van een gebouw of buitenruimte waar men virtueel in 360 graden kan rondkijken. Men springt er virtueel van de ene naar de andere ruimte en kan op knoppen klikken om de interactie aan te gaan. Een tour is wervend als het actief uitnodigt om fysiek langs te komen of een afspraak te maken. Hoewel soms gedacht is een virtuele 360 graden tour geen video of filmpje. Video heeft een vaste speelduur en is niet interactief. Bij een virtuele 360 graden tour bepaalt de virtuele bezoeker zelf waar en hoe lang er wordt rondgekeken, op welke details er wordt ingezoomd en welke interactieve elementen er bekeken worden.
Voor wie is een virtuele tour geschikt?
Een virtuele tour kan gemaakt worden van elke organisatie met een fysieke locatie. Voorbeelden zijn kantoren, scholen, fabrieken, restaurants, winkels en scholen. De grootte van de locatie speelt nauwelijks een rol, omdat een virtuele tour flexibel op maat gemaakt wordt. De tour krijgt waarde door met de bezoeker een gewenst doel te bereiken: vragen beantwoorden, sfeer overbrengen, contact op laten nemen of een boeking plaatsen. Is het doel bereikt, dan is de conversie geslaagd.
Kan ik zelf een virtuele tour maken?
Ja, dat kan. Er zijn softwarepakketten en er zijn camera's beschikbaar waarmee iedereen vlot aan de slag kan. Maar zoals dat geldt voor veel taken die je niet aan professionals over laat, is de kans groot dat het resultaat niet naar wens zal zijn. Doe daarom goed vergelijkend onderzoek, want voor de meeste doelen is een professionele kwaliteit belangrijk. Wil je toch zelf aan de slag? Zorg dan voor een goede camera, goede software, een kritisch oog en heel veel geduld.
Wat kost een virtuele 360 graden tour?
Gemiddeld kost een hoge kwaliteit virtuele tour 1800,- exclusief 21% btw. De tour bestaat dan uit 6 plekken vanwaar men rondkijkt en een gemiddeld aantal interactieve extra's om het doel van de tour te bereiken. Afhankelijk van de aanbieder zijn er terugkerende kosten voor hosting, monitoring en onderhoud. Een tour is schaalbaar maatwerk en kosten nemen daarmee naar rato af of toe. Bekijk hier onze tarieven.
Hoe lang duurt het maken van een virtuele tour?
Het maken van een gemiddelde tour duurt ongeveer 6 weken. Je kunt dit zelf verkorten door goede voorbereidingen op locatie, door informatie tijdig aan te leveren en door snel te communiceren. Elk project komt namelijk in samenwerking met de fotograaf en de opdrachtgever tot stand. Er is ook altijd een aantal reviewrondes waar suggesties uit voort komen. Hoe beter de tussentijdse afstemming, hoe minder rondes er nodig zijn.
Kan ik een virtuele tour op mijn eigen website plaatsen?
Ja, dit kan je eenvoudig zelf doen. Dat kan op drie manieren: een link die de virtuele tour oproept, met een afbeelding als knop, of ingebed op de webpagina. Zoals dat voor alles geldt, wordt het succes vergroot door een logische plaatsing en goede zichtbaarheid. Hierbij kunnen we je adviseren. Lees meer details bij de FAQ Hoe plaats ik de virtuele tour op mijn website?.
Hoeveel 360 graden foto's zijn nodig voor een virtuele tour?
Een virtuele tour leidt de bezoeker met sprongen door een ruimte. Elke sprong (spot genoemd) is feitelijk één 360 graden foto. De oppervlakte is minder belangrijk dan de vorm van de ruimte. Dit zijn de vuistregels:
- Het doel is voldoende dekking van de ruimtes, zonder veel overlap.
- Eén 360 graden foto per ruimte is meestal genoeg.
- Tel er één of meer bij als een ruimte L-vormig, groot of langgerekt is.
- Verbindingen als een hal, een trappenhuis of kruisende gangen zijn soms nodig voor een logische navigatie. Tel deze dan mee.
Moet een virtuele tour onderhouden worden?
Monitoring en onderhoud van je virtuele tour is zeker nodig, net als bij een website. Links naar buiten de tour kunnen wijzigen, geboden informatie kan achterhaald zijn, of de oplossing van het zoekspel is al bekend. Soms komen nieuwe technieken beschikbaar waarmee er meer uit je virtuele tour te halen valt. Kies je voor hosting door ons, dan maken we jaarlijks een rapport op met statistieken en suggesties voor onderhoud. Bekijk hier onze tarieven.
Hoe zie ik van virtuele tours het verschil in kwaliteit?
Virtuele tours van fotografen die de hoogste kwaliteit nastreven zijn te herkennen aan:
- Een logische route door de tour, zonder te verdwalen
- Scherpe en natuurgetrouwe beelden
- Een uitstekende gebruiksvriendelijkheid
- Consistent gebruik van grafische elementen
- Soepele animaties
- Snelle laadtijden
Bekijk voorbeelden van virtuele rondleidingen die hieraan voldoen in ons portfolio.
Waar worden virtuele rondleidingen voor gebruikt?
Branches waarvoor virtuele tours gemaakt worden verschillen enorm. Wel zijn er overeenkomsten tussen wat opdrachtgevers willen bereiken, waarvan de drie belangrijkste doelen zijn:
- Werving van nieuwe klanten, bezoekers of studenten
- Enthousiast maken en onboarding van nieuwe medewerkers
- Informatievoorziening
Voor elk van deze doelen zijn speciale middelen beschikbaar die helpen deze te bereiken. Bekijk de mogelijkheden met voorbeelden.
Welke mogelijkheden hebben virtuele tours?
De mogelijkheden zijn eindeloos, maar tussen aanbieders van 360 graden rondleidingen zijn er wel overeenkomsten. De meest voorkomende extra's zijn ondersteunende video's en pop-ups met teksten of foto's. Mogelijkheden richten zich bijvoorbeeld op:
- Conversie van virtuele bezoekers naar klanten (werving)
- Informatievoorziening
- Visuele aankleding
- Vergroten van betrokkenheid van de bezoeker
- Gebruiksvriendelijkheid vergroten
- Integratie met Sociale media, Google en Youtube
Bekijk voorbeelden hiervan op deze pagina over mogelijkheden.
Kan een virtuele tour in meerdere talen worden opgeleverd?
Ja, in een virtuele tour kan worden ingebouwd dat men kan kiezen tussen meerdere talen. Teksten worden in de gekozen taal getoond en ook ingebouwde filmpjes en afbeeldingen zijn passend bij de taal. De opdrachtgever kiest zelf de ondersteunde talen. De meest gebruikte talen zijn Nederlands, Engels, Duits, Frans en Spaans. De vertalingen stemmen we onderling af. Bekijk hier een voorbeeld met een talenkiezer.