De missende schakel tussen winkel en webshop
Ene Nelson concludeerde in 1958 dat consumenten willen dat bedrijven in elkaars (fysieke) nabijheid gevestigd zijn. Dat klinkt als een open deur, want de consument kan zo al tijd- en geldbesparend de tassen vullen met meerdere aankopen. Het jammere is dat clustering zo wel leidt tot concurrentie van andere winkeliers, maar er zijn in elk geval meer klanten op de been.
Joren van Dijk legt in zijn artikel ‘Hoe trekken winkeliers klanten naar hun winkel?’ uit dat nabij gelegen winkels bepaalde rollen hebben. Grofweg trekken sommige winkels hoe dan ook klanten aan voor de dagelijkse benodigdheden. Dit zijn ‘generators’, denk aan de supermarkt of een postpunt. Het zou natuurlijk fijn zijn als die meute klanten niet langs je winkel, maar linea recta je winkel in loopt. Dan wil je je natuurlijk wel kunnen onderscheiden en ze zo lang mogelijk in je winkel hebben. Je kunt je aanbod vergroten, een kermis van je etalage maken of je klanten aan de haren naar binnen slepen. Doe dat vooral, maar voor de langere termijn is het beter om de interesse in jouw winkel, jouw producten en jouw zorgvuldig neergezette sfeer te cultiveren en virtueel op kweek te zetten. Maar hoe doe je dat?
Iedereen begrijpt dat een webwinkel de afzetmarkt vergroot van lokaal naar landelijk en verder. Natuurlijk is het fijn voor de portemonnee om succesvol dozen te kunnen schuiven, maar meestal is dat niet de reden een eigen fysieke zaak neer te zetten. Een zaak met sfeer, mensen van vlees en bloed, met gedegen advies en goede service. Die koppeling is compleet zoek in de combinatie fysieke winkel / webshop. Het zijn twee gescheiden entiteiten. Het lijkt of de webshop het gat moet vullen van klanten die niet naar de zaak komen. En soms gaat dat heus heel aardig.
Maar wat nu als je fysieke zaak, waarvoor je stinkend je best hebt gedaan, ook gelijk de hengel is die je uitslaat naar je klanten die zich op het internet oriënteren voor hun aankopen? Met jou of die leuke medewerker achter de balie, klaar om je klant te woord te staan. Jouw zaak met alles erop en eraan als visueel visitekaartje. Zoiets als dit:
Een combinatie van fysieke winkel / virtuele winkelpresentatie / webshop ligt veel meer voor de hand. Een goede presentatie van je zaak, waarin je klanten vast vanaf hun luie derrière kunnen rondkijken slaat meer vliegen in één klap dan je zou denken:
Alleen virtueel rondkijken is natuurlijk leuk, maar je klant interactief overdonderen is effectiever. In op te roepen foto’s en video’s kun je letterlijk je verhaal vertellen, je identiteit als winkel benadrukken en de klant meer aan je binden. Naar mijn idee een voorbeeld van wat Aartjan van Erkel het OMG WTF effect noemt (Oh my God, what the f*ck!). |
Kijken ze lekker lang bij jou rond, dan ieder geval niet bij de buren. Met andere woorden: Je klanten trekken een paar minuten uit om zich te oriënteren en als jij ze afremt door ze virtueel in je winkel te houden, is het lijstje om uit te kiezen korter. Met jou als meer waarschijnlijke winnaar. |
Mensen vinden het belangrijk een gezicht te hebben bij je zaak om het gevoel te krijgen dat het oké is vertrouwen te hebben. Niks anonimiteit, maar een echte winkel met bevlogen medewerkers. Loopt je potentiële klant een volgende keer langs je zaak? Dan ben je niet meer onbekend en onbemind. |
Heb je ook een webshop? Via je uitstalling linkt men makkelijk door naar de gewenste productgroepen in je webwinkel. Deze brug van fysieke winkel naar webshop is veel natuurlijker dan op een website door lijstjes zoeken. |
Heb je eenmaal een dergelijke wervende 360 graden tour, virtuele tour, 3D presentatie of hoe je het wilt noemen, dan kun je er je toekijkers fijn in betrekken. Het klopt aan alle kanten. Aan de ene kant kennen je huidige winkelbezoekers je al en zijn ze makkelijk te bereiken voor jouw ‘moet je zien wat ik nu heb van de plek waar jij zo graag komt!’. Zij spelen de rol van ambassadeur, de olie van je marketing machinerie. Aan de andere kant krijgen je webshoppers nu de kans in je virtuele winkel te kijken, hopelijk ook fysiek, met alle bijverkopen van dien. En dan hebben we het nog niet eens over al het extra publiek dat je via de sociale media kanalen bereikt. Het verhaal in een plaatje:
En natuurlijk, roep het vooral zelf rond op LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram, Whatsapp en in je old school nieuwsbrief en laat je fans het verspreiden. Zo kweek je nog meer vertrouwen en dus nog meer klanten, met een relatief kleine investering. Voor je het weet heeft jouw zaak een generatorfunctie die maakt dat klanten speciaal voor jou de buurt aan doen.